Valkyrien

Møte med uværet
Sted: Gandìa, Spania
Dato: 16.august 2006

Dag 95 Roses til Sant Feliù De Guìxols - 35 nm

Dagen startet litt sløvt, for min del. Synes det er trist når Nina og Sverre må dra, for eg har storkost meg med selskap. Håper eg kan komme meg til Barcelona og møte dem igjen der. Men slik er livet, man må ta det som kommer. Å det fikk eg jaggu oppleve senere på dagen. Eg vinka mannskapet farvel, og satte et av mine seil i mye vind. Vinden kom bakfra i dag, og de eg spurte sa at vinden skulle løye utover dagen. Båten holdt en fart på 6-9 knop ut bukta. Det var koselig, men frydens stund ble raskt brutt. Da eg kom meg ut på havet, krysset vinden mot dønningene som kom utenfra. Og bølgene vokste seg store. Bølgene var ikke så veldig høye, de lå 4-6 meter, men eg har aldri sett så bratte bølger i mitt liv og med liten avstand fra bølgetopp til bølgetopp. Dette gjorde seilingen vanskelig. Vinden økte mer og mer, opp i liten storm i kasta. Det eneste som eg kunne gjøre, var å klamre meg fast og styre skuta med all min kraft. Eg surfet på bølgene i mellom 8-10 knop. Bølgene brast ofte rett ved siden av meg, med et inferno av lyd og vann. Men plutselig var det en bølge som ville opp i båten. Det var vann over alt, kun masta sto og dirret i overflaten, da bølgen kom bakfra og dundret rett over meg. Pulsen var høy, mange bølger var truende nær, men eg prøvde å styre meg unna. Så kom enda en stor bølge, som eg innså at eg ikke klarte å komme meg bort ifra. Men denne brast ikke, den tok tak i akterenden og ga meg en surf som eg aldri har hatt. Båten kom opp i 12 knop og da klarte eg ikke å styre den rett frem lengre. Så eg holdt meg fast av all kraft eg hadde, mens båten vred seg 90 grader for bølgen, og da braste bølgen rett over alt. Båten la seg flat, med masta i sjøen, men rettet seg fort opp da bølgen var forbi. Alt ble stille. Heldigvis var alt like helt. Dette været varte i 3 timer. Det var en sliten kaptein som til slutt kom i havn.

Dag 96 Sant Feliù De Guìxols til Barcelona - 49 nm

Eg var oppe før kua feis. Dagen skulle bringe meg til Barcelona, men etappen var lang. Det ble mye rar vind denne dagen, alt fra 0-9 m/s, men det ble seiling stort sett hele dagen. Det var gøy å seile langs land. Naturen er flott med høye fjell som er helt grønnkledde, og med små byer og tettsteder i buktene langs sjøen. Utrolig spennende å komme til en storby, og i tillegg møte på Nina og Sverre igjen.

Dag 97 Barcelona

I dag er det lørdag, og eg hadde tenkt å ligge en uke her. Men det koster meg øyeeplet og mer til, med hele 240 kroner natten, så eg må nok dra litt før. Møtte på mitt gamle mannskap og vi vandret rundt i denne herlige byen. Her er det mye folk og underholdning uansett hvor en snur seg. Mye flotte hus og parker, alt er gjort så flott. Vi trivdes veldig godt her.

Dag 98 Barcelona

I dag flyr mannskapet hjem, da ferien deres er slutt. Eg kjøpte meg bussbillett på turistbuss og kunne da kjøre guidet buss hele dagen, for bare 144 kroner. Det er 3 ruter som kjøres og man kan hoppe av og på hvor man vil og når man vil. Eg brukte hele dagen på dette. Vandret rundt i det gamle OL-anlegget, så på flotte bygninger og var på et fjell som gav utsikt over hele byen. Her kunne eg tenkt meg mange dager; denne byen er trivelig å være i.

Dag 99 Barcelona til Port Ginesta - 22 nm

Dette ble en godt og blandet dag. Eg handla litt mat, rusla rundt i Barcelonas gater, vaska klær, rydda båten klar for seilas og kom meg til slutt ut på havet. En rolig vind i dag, som brakte meg til enda en ny havn. Eg trives godt i Middelhavet, for her er det som regel alltid noe vind og den er varm. Men eg er blitt en pysete kylling. For hvis det er under 25 grader i båten om morgenen når eg står opp, så kakler eg om at det er for kaldt :). Brrr……

Dag 100 Port Ginesta til Coma Ruga - 20 nm

Eg prøver på å legge dagene opp til at eg seiler 20 nm hver etappe. Hvis vinden er på min side, så bruker eg ca. 4-5 timer på det. Da har eg fin drift frem til Gibraltar uten å stresse. Havneavgiftene varierer mye, alt fra 13-35 Euro, (104-280 NOK). Eg flirer like mye hver gang eg kommer til et nytt havnekontor og skal betale. Eg kan lite spansk og de fleste kan ikke noe engelsk. Men de jabber i et kjør, og når de i tillegg snakker katelansk, så skjønne eg verken frem eller tilbake. I dag måtte eg fylle ut alle skjemaer selv; spanske skjemaer. For de var travelt opptatt med andre gjøremål. Og de er veldig formelle i Spania. De skal vite det meste. Så eg satt på kontoret og skrev og gjettet meg frem til hva som skulle stå. Men travle som de var, kikket de ikke på skjemaet før de puttet det ned i en skuff. Da eg endelig kom meg ut til badestranden, var det et utrolig klart vann som møtte meg. Det var eg forresten tipset om før eg ankom.

Dag 101 Coma Ruga til Salou - 29 nm

Dagen startet med vindstille, så eg tok meg et morgenbad i den krystallklare sjøen. Da eg slapp fortøyningene så var det kommet noe vind, og de meldte kun lite vind i dag. Farten var grei, selv om vinden kom rett imot. Men plutselig, som kjerringa på juleaften, så kom det vind på 12-16 m/s. Eg tok ned storseilet og hadde en klut oppe av forseilet. Etter en stund ble bølgene større, men eg nærmet meg havn. Så eg startet motor for å komme i havn før været ble verre. Men like snart som motoren startet, så økte vinden enda mer. Båten gikk mer under enn over vann. Eg kjempet meg inn i havn, mens motoren stanset 2 ganger. Kanskje ikke så rart, for den lå til tider mye under bølgene som kom bakfra. Det er ikke bare fryd og gammen med å seile i Middelhavet, men alltid godt å komme i havn under slike forhold.

Dag 102 Salou til La Ametlla De Maru - 20 nm

Seila ble satt tidlig på morgenen, med silkeføre helt frem til neste havn. Flott vind fra siden på 4-5 m/s og flatt hav. Detta gav meg flott fart, nesten uten krenging. Når man koser seg slik, så glemmer man fort det som har hendt forrige dag! Og eg som har hukommelse som en gullfisk, sliter ikke med gamle vonde minner :). Da eg kom meg i havn, så tok eg bena fatt og rusla til badestranda. Der bada og sola eg meg!! På kvelden så spaserte eg i gatene, og her finner man alt man trenger. Dette ble en super duper knakende god dag :).

Dag 103 La Ametlla De Mar til Vinaros - 40 nm

Snart lurer eg på hvordan en bomullssau ser ut, de er i hvert fall ikke å se her! Været er stabilt, med skyfri himmel, 29 grader i lufta og 26 grader i sjøen. I dag ble det en lenger etappe, måtte runde et delta for å komme til neste havn. Men som i går, så hadde eg silkeføre fra havn til havn. Havna var full av regattabåter, så eg måtte finne meg en plass på egen hånd. Det ble en plass, godt inneklemt mellom småbåter, et vrak som lå foran meg i sjøen og noen større fiskebåter.

Dag 104 Vinaros til Las Fuentes - 17 nm

Livet har fått en herlig rytme: Soving-Spising-Bading-Soling-Seiling-Bading-Sløving. Eg la den mellombrune kroppen ned i sanden på stranden om morgenen, snudde meg innimellom for og få den jevnt stekt på begge sider. Når man bader, forblir man like svett, for det er nesten ikke temperaturforskjell på land og vann. Tettstedet eg kom til har en herlig atmosfære. Nesten bare strender, promenader og spisesteder. Da selvfølgelig smekkfullt av hvite, røde, brune og flassete turister. Men her finner man roen om man ikke ønsker et travelt byliv.

Dag 105 Las Fuentes til Castellon De La Plan - 24 nm

Vinden er som regel ustabil fra morgenen av og til klokken 12. Så eg venter som oftest med å sette seil til midt på dagen. Eg har 6 fendere om bord og de trengte seg en vask. Men eg er redd for å tilta meg gjøremål som kan betegnes som arbeid. Så i dag vaska eg to av dem :). Det er det som gjør båtlivet så herlig, man har alltid noe og finne på. Man blir aldri ferdig med vedlikeholdet. Slik skal det være! Havna eg kom til var et flott stykke arbeid. Her var det restauranter, trimrom, tennisbaner og badebasseng, alt inne på havna! Byen hadde en flott promenade mot havna, men selve gatene var skitne og ruskete.

Dag 106 Castellon De La Plan til Sagunto - 23 nm

I dag, da kyllingen stod opp, kaklet han om at det var for kaldt til å bade. Ute var det fullt av bomullssauer og ”bare” 25 grader. Nå vett eg i hvert fall hvordan skyene ser ut. Så morgenen ble tilbrakt inne i skipets salong. Der hadde eg avslapning med Seinfeld og musikk. Men den suverene vinden som kom i halv tolvtiden, lokket meg raskt ut. Bomulssauene forsvant og temperauren steg. Vinden brakte meg flott av sted, og eg nøyt stunden med å se på de hvite lange strendene, som strekker seg langs etter kysten. Det er mye utbygging alle veier, turismen vokser nok raskt her nede.

Dag 107 Sagunto til Valencia - 18 nm

I dag våknet eg av torden og regn. Da ble det til at eg satte meg godt til rette med å se på en film, til været bedret seg. Da tampene ble løsnet var det null vind men opplett, så motoren fikk gå et par timer. Men da kom vinden sakte frem fra sitt skjul, og som vanlig så blåser det ganske kraftig i 16-17 tiden. Solen skinte og båten hadde flott bør. Eg fikk testet mine beregninger av fart til innløpet av Valencia. For eg måtte krysse en travel sone for store containerskip. De kom som perler på en snor både inn og ut av havna. Men til slutt, med noe slit, svette og nære manøvreringer mot de store båtene, så kom eg meg i havn.

Dag 108 Valencia til Gandìa - 30 nm

Havna til Valencia lå langt utenfor sentrum. Det var en stor havn, men lite og ta seg til. Så i dag seila eg av sted før klokken 11.00. Typisk middelhavsvind i dag. Vindstyrken lå på 8-10 m/s og kom hele tiden skiftende fra alle retninger. Men likevel så holdt eg over 5 knop i snitt på hele etappen. Mye sjø i innløpet til molohavna er alltid vanlig her nede. Så med tunga beint i munnen og sjøbena satt, så humper eg inn med min badekarlignende seilfarkost. Man finner alltid en massevis av spisesteder her i Spania. Folk er veldig flinke til å spise ute. Både frokost, lunsj og middag. I kveld spiste eg Paella, som er en slags sop i hop gryterett, og Spanias nasjonalrett :). Herlig på smak!!

Bilder fra strekningen kan du se her.