Valkyrien

Ankomst Middelhavet
Sted: Roses, Spania
Dato: 02.august 2006

Dag 77 Gergy til Tournus - 26 nm

Uansett hvor lite tettsted man kom mer til, så har nesten alle bestandig et bakeri, en restaurant, en lokal butikk og en kirke. Og de fleste plassene er veldig rene og pyntet til med blomster og grønt. Skulle vaske klær i kveld, men heldigvis så var det ikke tilgang på vann ved brygga, så da slapp eg den aktiviteten.

Dag 78 Tournus til Montmerle Sur Saône - 32 nm

Dagene er herlige, stille vær med temperaturer på godt over 30 grader. Landskapet åpner seg mer og mer. Nå kan eg skimte høye fjell i det fjerne. Og for første gang, så passerte eg en drueplantasje. Timene går nesten alt for fort, og plutselig så kommer kvelden. Eg slapp ikke bort fra klesvasken i kveld. En pøs med litt såpevann i, fungerer som vaskemaskin. Setter den i sola til vannet blir lunkent.

Dag 79 Montmerle Sur Saône til Lyon - 27 nm

En liten sommerfugl farer rundt i magen i dag. Eg skal inn i Lyon, som er Frankrikes nest største by med 1,2 millioner innbyggere. Eg som har vært for meg selv i 14 dager, skal plutselig ha folk rundt meg på alle kanter. I dag så er det 38 grader i lufta, og 44 grader inne i skipet. På kvelden så får eg telefonkontakt med Karmøy. Da får eg vite at Nina og Sverre er på let etter meg nær Lyon. Eg trodde nesten ikke hva eg hørte. Eg ringte Sverre og de var kun 2 timer lengre nord enn meg. Så litt senere på kvelden kom de traskende til båten med ryggsekkene på seg. Eg måtte klype meg i armen for å se om det var en drøm. En superkjekk overraskelse. De vil mønstre på for en periode mot Middelhavet :). Vi kosa oss med middag ute på restaurant for å feire sammenkomsten.

Dag 80 Lyon

Det har vært en morsom natt! Nina og Sverre hadde noe problemer med varmen ombord. 35 grader og en svett kropp som klisser seg til lakenet gjorde at det tok en stund for å finne søvnen. Vi tok en rolig dag i byen, for dagtemperaturen lå på rundt 40 grader. Vi avkjølte bena rundt i byens fontener og en lekk slange til en gaterengjører. Da sola gikk ned, lagde vi en fantasifull aften. Vi så på tegnefilm, lysbildeshow, hadde ønskekonsert og quiz.

Dag 81 Lyon til Les Roches De-Condrieu - 25 nm

Båten er jo ikke akkurat romslig, og med 3 personer om bord så kan man si det fort blir fullt. Man må ut for å skifte mening og det trengs helst en koordinator for å finne frem til klær og utstyr. Men det er utrolig artig, og vi klarer oss bra. Eg sover i forpiggen, Nina ligger på salongbordet, som for anledningen er lagt ned til benkenes nivå. Sverre sover i stikkøya, som han kaller krematoriet. For der er det varmt, trangt og lufta står stille :).

Dag 82 Les Roches De-Condrieu til Valence - 39 nm

Nå er det atter en gang bekreftet. Eg går i søvne, gjerne to ganger til natten. Frokosten ble fortært undervegs, med herlig utsikt til alle kanter. Vi passerer store vingårder som rager opp i fjellene. Det er et utrolig flott syn, godt vi passerer i et rolig tempo. Men varmen tar på. Vi fylte litt vann i cockpiten og fikk et herlig avkjølende bad. Nattetemperaturen ligger på 27-28 grader.

Dag 83 Valence til Viviers - 30 nm

Vinlandskapet som vi hadde i går, har endret seg. Nå er det fremdeles høye fjell, som er dekket av frodige grønne skoger. Og på mange strategiske plasser så ligger det gamle borger høyt oppe i fjellene. Vi går mye på diker nå, så de fleste landsbyene vi har passert, ligger lavere enn oss. Ofte ser vi bare hustak og piper. Da vi kom i havn, spaserte vi en tur. Denne landsbyen er gammel og utrolig flott. Mye murhus, tett i tett. Og en herlig fransk atmosfære fylte gatene vi slentret i.

Dag 84 Viviers til Avignon - 40 nm

Eg stod opp 08.00 og allerede 08.07 hadde eg kasta loss. Sverre ålet seg ut, svett og god fra sitt krematorium med det samme motoren startet. Nina lå og sov litt lenger. Siden det er søndag, så lagde Sverre en formidabel god frokost. Eg har følelsen av å være på hotell :). Da frokosten var fortært, kom vi til turens største sluse. Den var på hele 23 meter dyp. Men det gikk fort ned, over 1 meter i minuttet. Avignon er en utrolig flott by, med bymur rundt hele sentrum. En festival var på gang, så gatene var fylt til randen med folk. Alle veier var det noen som underholdt og lagde fin stemning.

Dag 85 Avignon til Arles - 24 nm

Vi startet dagen med å spaserer rundt i byens gamle gater. Frokosten ble en varm panini og en søt terte til dessert. Dette er by som bør besøkes hvis man er i området. Flotte gamle bygninger og nydelige parkområder. Litt før 12.00 startet vi ferden videre sørover. Med herlig medstrøm, nådde vi en toppfart på hele 8,9 knop :). Vi ble anbefalt byen Arles, men vi ble skuffet da vi kom i land. Denne byen var skitten og lite innbydende. Vi kosa oss om bord med film og smågodt.

Dag 86 Arles til Le Grau Du Roi - 37 nm

Siste etappe ut til Middelhavet. Magen min var full av søte små sommerfugler, som fløy rundt og lagde spenning i kroppen! En deilig følelse. Kanalferden gjennom Europa er over og totalt 250 sluser passert. Den siste kanalen vi gikk på var grunn, 1,8 meter på det dypeste midt i. Så da vi passerte andre båter, måtte vi gå med sakte fart og dybden lå på 1,2 meter. Den nest siste broa til havet som måtte åpnes, var ute av drift. Så da måtte vi snu, og gå en omvei på 1 time. Havet! For en følelse. Eg fikk gåsehud på hele kroppen og ei tåre lurte seg nok ut i øyekroken. Et enormt syn møtte oss i havgapet. Blått hav så langt øye kan se, sandstrender langt ut i horisonten og båter i massevis. Vi la oss på svai og bada i sjøen som holdt 27 grader.

Dag 87 Le Grau Du Roi

Eg sovna med et smil om munnen i går, og våknet opp med samme uttrykk. Eg er glad for å ha kommet meg så langt i min lille båt. Havna vi lå i er Europas største fritidsbåthavn, med 5.000 båter og 2.500 leiligheter. Vi fikk opp masta og alt utstyr som hører til seilivet. Litt ut på dagen var vi på et marked som solgte alt fra brød til levende hunder og griser. Nina og Sverre bada på kvelden, mens eg gjorde skuta seilklar til neste dag. At ferden har kommet så langt som hit, ble feiret med et kulinarisk måltid på restaurant.

Dag 88 Le Grau Du Roi til Frontignan Plage - 20 nm

Herlig å sove til en våkner av seg selv, vekkerklokka fikk fri i dag. Før vi kasta loss, så handla vi inn litt småting, og vaska båten med såpe og vann. Så tok vi turen ut av moloen og la oss på svai nær badestranda. Vi bada og kosa oss. Fullt av liv med alle typer farkoster i sjøen. Seilbåter, seilbrett, kajakker, vannscootere, motorbåter. Klokken 17.00 ble ankeret halt opp og seila satt, for første gang i middelhavet. Kursen ble satt mot en liten fiskerlandsby og skuta holdt fin bør i 5-6 knop. Deilig å seile i denne varmen. Eneste bekledning var en luftig boksershorts.

Dag 89 Frontignan Plage til Sète - 5 nm

I løpet av natta passerte en kraftig tordenbyge med noe regn, men om morgenen var himmelen skyfri igjen. Vår korte etappe i dag, gikk til hovedhavna i Sète, en fiskerby med 41.000 innbyggere. Havna var utrolig travel med store fiskebåter. Vi slentra rundt i byens gater, og inntok litt søt mat. Kvelden ble tilbrakt om bord i båten med mat og musikk.

Dag 90 Sète til Valras Plage - 26 nm

Dagen startet tidlig, allerede 08.00 var seila satt. Vinden kom noe imot, med styrke på opp mot 8-10 m/s. Vi holdt fin fart og stø kurs. Noe sjø sprøytet over dekk. Rett ved båthavna lå sentrumsgatene og milevis med badestrender. Vi hoppa rett i badebuksene og lekte oss på stranda. Der bygde vi et stort slott med borg rundt, herlig med sand over hele kroppen. Gatene i sentrum var overfylt med restauranter, herlig duft av mat fristet matlysten. Men den sunne fornuften kom til rette, så vi lagde mat om bord. Det er for dyrt for en fattig seiler å spise ute for ofte.

Dag 91 Valras Plage til Port-Leucate - 30 nm

Siden det er søndag i dag, sov vi så lenge vi ville. Frokosten ble dekket til ute, med godt utvalg i pålegg og kokte egg. Noe solkrem måtte vi handle inn før vi kunne sette seil videre sørover. Vi fikk silkeføre i dag, med vind på opp til 5 m/s og flatt hav. Temperaturen i luften ligger på 32 grader, så vi svetter bare iført undertøy ? Landskapet rundt oss er som i et eventyr. Med hvite badestrender, koselige tettsteder og høye fagre fjell i bakgrunnen.

Dag 92 Port-Leucate til Llancà - 35 nm

Nok en stor dag i mitt liv. Vi satte seil mot et nytt land, Spania! Før frokost så gikk vi fra kai, men la oss på svai ved badestranda. Så da fikk vi kjølt oss ned med et herlig morgenbad. Da seila ble satt, var det lite vind. Skuta holdt en fart på 2-3,5 knop de første timene. Hele dagen seilte vi langs land, med hvite sandstrender så langt øye kunne se. Men da vi kom mot grensa mellom Frankrike og Spania, så endret naturen seg drastisk. Spanias kyst har klipper og høye fjell langs kysten.

Dag 93 Llancà til Roses - 21 nm

Da frokosten skulle handles inn, fikk vi et problem. Det fantes ingen vanlig matvarebutikk. En butikk solgte ost, en annen var et bakeri, noen hadde grønnsaker, mens nabobutikken solgte kjøtt. Og inne i butikken stod man bak en disk, så var det ekspeditøren som fant frem varene du trengte. Og med lite kunnskap i spansk, så tok handelen noe tid. Da seilene kom opp, fikk vi kjempeflott vind. Og med passe store dønninger, så klarte vi og presse skuta opp i over 9 knop :).

Dag 94 Roses

Endelig, en hviledag. Vi startet dagen med å traske rundt i byens herlige smale gater. Men i 13.00 tiden, så tar de fleste siesta. Da la vi oss på stranden for å slikke sol å bade den oppvarmende kroppen. Resten av dagen brukte vi til å gjøre ingenting. Det er et herlig liv vi lever. Tenker på mannskapet mitt, som må reise tilbake i morgen. Godt eg enda har 3 år igjen av min ferie :).

Bilder fra strekningen kan du se her.