Valkyrien

Tour de France
Sted: Gergy, Frankrike
Dato: 15.juli 2006

Dag 59 Maastricht til Huy, Belgia - 32 nm

Eg hadde en kriblende følelse i hele meg da eg kasta loss. Var blitt advart mot det Belgiske slusesystemet. Store sluser, og de som arbeider i slusene bare flirer hvis du får trøbbel. De tar ikke alt så nøye. Slik er det kanskje når noe er gratis? For man betaler ikke for å bruke kanal eller slusesystem i Belgia. Men ferden gikk veldig greit for meg. Noen lys som gir signal om du kan gå inn i slusene var borte. Fortøyningsfester oppetter sluseveggen var ødelagt. Så det manglet ikke på spenning underveis. Og mer ble det, for på kvelden da eg skulle inn i havn, gikk eg på grunn igjen. Men med liten fart, så eg kom meg lett løs. Verre var det med en svensk båt som kom etter meg, de satte seg så fast i gjørma, at de måtte hoppe ut av båten og vugge den løs.

Dag 60 Huy til Namur - 19 nm

Kort etappe i herlig solskinn og temperatur på over 30 grader. Eg er ikke imponert over omgivelsene langs kanalene i dette området av Belgia. Utrolig skittent vann, med mye søppel som flyter rundt. Bare industri langs breddene, og mange lokaler ser ut som om de vil falle ned når som helst. Steinknuseri gir mye støv i luften og en herlig dunst fra søppelforbrenningsanlegg er helt vanlig. Byen Namur var preget av mye det samme. Eg tror ikke eg reiser hit på ferie noen gang.

Dag 61 Namur til Heer - 25 nm

Slusene i Belgia tar til tider utrolig lang tid. Men tid har eg jo nok av i bøtter og spann. Vi var 9 båter i første sluse. Men eg holder noe lavere fart enn de fleste andre, så ved sluse nr. 2 så måtte eg vente til de andre var kommet opp. I dag endret naturen seg som i en senesetting i et teater. Herlig grønn natur, flotte høye fjell, rent vann og skjønne gamle byer. Nesten som og reise inn et eventyr. Gikk over grensen til Frankrike på kvelden, men slusen inn til Givet var stengt, så eg la meg til kai i Belgia for natten.

Dag 62 Herr til Revin, Frankrike - 22 nm

Eg måtte inn på slusekontoret for å betale for kanal og slusesystemet i Frankrike. De på kontoret kunne ikke engelsk, og eg forstår ikke en døyt fransk ? Men med mye lått og løye så ble ting forklart og tydet. Eg betalte 60 Euro for 1 måneds pass på kanalsystemet. Så ga de meg en fjernkontroll, slik at eg kunne operer slusene selv. Hmmm…. Vet de hva de gjør med å slippe meg alene ut på denne ferden? Senere på dagen så gikk eg igjennom 2 tunneler på ca 700 meter lengde, spennende.

Dag 63 Revin til Charleville Mezieres - 23 nm

De automatiske slusene fungerer flott. Man åpner slusen ved å trykke på fjernkontrollen. Etter lyssystem kan man gå inn på grønt lys. Når man har fortøyd, så skyver man i en stang, som da gjør at slusen stenges, fylles med vann og dørene åpnes i den andre enden. Og man kan fortsette ferden. Eg passere ca. 10-15 sluser hver dag. Har ikke funnet god metode for å fortøye inne i slusen, så eg er ganske lang i armene. For vannet kommer fort inn, og båten blir dratt frem og tilbake inn og ut fra veggen. Eg svetter for å holde igjen. Hver sluse hever meg ca 3 meter opp mot nye høyder.

Dag 64 Charleville Mezieres til Mouzon - 25 nm

Gikk ut for å handle brød, men mange plasser ute på landet så er mandagen en fridag. Så det ble en nokså skranten frokost. Men eg lider ingen nød. Sommeren er her for fullt, over 30 grader hver dag, og ikke et vindpust. Så svetten kiler seg nedover den sommerbrune kroppen. Herlig natur holder øynene travelt opptatt hele dagen. Fjellene stiger høyt til værs og er flott kledd av grønne skoger. Det er for det meste landlige omgivelser, med bondegårder, kyr, gressåkrer og store sletter som pryder langs kanalene. Kom til en herlig havn på kvelden, med dusj, vaskemaskin og strømtilgjengelig for kun 7,20 euro.

Dag 65 Mouzon til Consenvoye - 29 nm

Eg møter på mange flotte mennesker på ferden. Alle er hyggelige og imøtekommende. Stort sett så inviterer de meg om bord i sin skute, så får eg noe kaldt å drikke og vi har en hyggelig prat. Så tar man farvel, og neste kveld møter man på nye bekjente. Slik går dagene, livet er herlig. Solkremen blir støtt og stadig presset ut av tuben, men likevel så kjenner eg at sola er sterk og steker kroppen til svoren er sprø. Så noen dager må eg sette meg i skyggen, der hvor sola ikke kommer til. I natt lå eg fortøyd imellom to trær som lå utover kanalen, så eg hadde en avstand på 4 meter fra land.

Dag 66 Consenvoye til La Croix sur Meuse - 28 nm

Kraftig tordenvær passerte i natt, godt at trærne eg fortøyde til ikke kom til skade. I dag var alle slusene operert manuelt, av personer som sveiver dem opp. Og eg har funnet en ny metode for å fortøye inne i slusen. Så nå er slusing en lek :) Et lite skydekke har preget dagen i dag, men varmen er her fremdeles. På kvelden kom nok en tordenbyge, med store mengder regn. Da benyttet eg anledningen til og dusje, noe som de i nabobåten syntes så rart ut. Akkurat da shampoen var skyllet ut, kom siste tordenskrall og regnet forsvant.

Dag 67 La Croix sur Meuse til Pagny sur Meuse - 26 nm

I dag handla eg fersk baguette hos bakeren, som eg fortærte til frokost. Senere på dagen kom eg til et tettsted hvor en dagligvare butikk lå rett ved kaien. Da stoppet eg og hamstrert noe mat, før ferden gikk videre. Eg begynner som regel dagen 09.00 og stopper 18.00. Det blir da som oftest 6 timer effektiv gange, resten er tiden i slusene. Så etter mange løft i slusene befinner eg meg på 220 meter over havet.

Dag 68 Pagny sur Meuse til Richardmenil - 23 nm

For første gang på lenge, så slusa eg nedover. 14 sluser på under 2 timer brakte meg 43 meter ned mot byen Toul. Det å sluse nedover er veldig enkelt. Da behøver man nesten ikke å fortøye i det hele tatt. Man merker bare at vannet synker. Ingen strømvirvler eller slit av noe slag. Nå har eg vært i Frankrike snart en uke, uten å ha sett en eneste drue. Men de store vingårdene dukker vel opp før eller siden.

Dag 69 Richardmenil til Nomexy - 23 nm

I dag er det lørdag, og eg gleder meg til å komme i havn for kvelden. For i morgen tar eg en rolig dag i havn. Kjenner på kroppen at det skal bli godt med en pause med skipet fortøyd til kai. Passerte 20 sluser i dag, alle blir operert manuelt. Ennå ikke sett en norsk bår siden Kiel, men dansker og svensker siger forbi meg støtt og stadig. På kvelden så kosa eg meg med snop og en film på dataen. Livet er flott!!

Dag 70 Nomexy til Epinal - 8 nm

Dette skulle bli en dag til kai, med rolige aktiviteter. Så eg våknet da klokka normalt ville ringt, 08.00. Da var eg så full av energi, som måtte ut. Så dagen starta med å vaske, rydde og stelle båten innvendig. Etter det satt eg meg ned med en bok, men klarte kun å sitte stille i en time. Da kastet eg tampene løs og tok en kort etappe til nærmeste by. Der ble eg invitert om bord i en båt og ble sittende resten av kvelden. Hele byen ”kokte” av biler som tutet og folk som hoiet. Fotball VM med Frankrike i finalen, var årsaken til alt oppstyret.

Dag 71 Epinal til Mèlomènil - 11 nm

Fremdeles er det god temperatur om dagene. Inne i båten ligger gradestokken på mild feber, 38-39 grader og ute så holder skyggen ”svale” 32-33 grader. Dagen i dag brakte meg igjennom 31 sluser, 15 av dem lå tett som hagl. Eg var på det høgeste punktet på turen i dag, 360 meter over havet. Så nå går det kun nedover til eg når Middelhavet. På kvelden så måtte eg leite i over en time for å komme til ”kai”. Dybden ligger som regel på 1 meter. Og da eg holdt på med dette, fikk eg torner i propellen, som førte til motorstopp.

Dag 72 Mèlomènil til Selles - 16 nm

Kort etappe, men lang dag, slusene tar noe tid. Lurer på om det finnes skyer her i Frankrike, eg har i alle fall ikke sett snurten av dem på lenge :) Noen plagsomme fluer måtte i løpet av dagen bøte med livet. Men utover det så er alt bare fryd og gammen. De fleste stedene eg kommer til undervegs er små tettsteder. Men alle har en ting til felles. De har et bakeri, en restaurant og minst en kirke. Utover dette så finner man sjelden noe mer.

Dag 73 Selles til Port sur Saône - 26 nm

Nå har eg passert det stykket med flest sluser. Det skal bli godt med litt roligere dager. For solen tar på og man blir fort sløv av rolig arbeid. De fleste havnene som eg ligger i er gratis, så lenge man ikke trenger strøm eller vann. Men eg har ingen problemer med å bli kvitt pengene for det. Motoren drikker sine slanter bensin hver mil, og noe mat roper min mage på hver eneste dag. Eg lengter litt etter salt mellom tærne, men eg koser meg i innlandet!!

Dag 74 Port sur Saône til Gray - 35 nm

I dag var dagen, det passerte et par skyer forbi. Da fikk eg god underholdning. For eg brukte min fantasi på å se hvilke figurer som fantes i skyene. Hm… noe rar blir man nok av å være alene på tur :) Men et lite vindpust følgte etter skyene, så like snart som de kom, var de borte. Heldigvis var det ikke dybde nok langs kaien i kveld heller. Det ble lønnsomt. For båten eg la meg utenpå, inviterte meg om bord på iskald leskende drikke.

Dag 75 Gray til Auxonne - 25 nm

De fleste byene som eg har besøkt er mye like i arkitekturen. Husene og bygningene er av mur og murstein, og de ser veldig gamle ut. De fleste kan se ut som om de kunne hatt godt av noe vedlikehold. Men det er veldig sjarmerende, og eg synes det er litt typisk fransk. I dag er det 14. juli, og Frankrikes nasjonaldag. De fleste har fri fra arbeid og koser seg ute i solen. Det spilles høy musikk fra husene og ungene leker seg med fyrverkeri.

Dag 76 Auxonne til Gergy - 32 nm

Nå har eg kommet inn på et litt større kanalsystem som går rett sør til Middelhavet. Så nå har landskapet åpnet seg mer, og større fraktebåter passerer forbi. Endelig har eg litt medstrøm, cirka en halv knop. Større byer passeres og dagene går fort. Men eg merker at solen gjør kroppen slapp, det er ikke mye eg gidder å gjøre annet enn å styre båten. Når eg kommer i havn, sløver eg i skyggen med å lese en bok eller løse Su Doku. Så øver eg meg også i Spansk, lærer noe grammatikk og nye ord hver dag, det er gøy. Livet er fortreffelig skoy!

Bilder fra strekningen kan du se her.