Valkyrien

Lite vann under kjølen
Sted: Maastricht, Nederland
Dato: 27.juni 2006

Dag 50 Delfzijl

Kan ikke klage når det er 30 grader i båten når en våkner, full sommer ute. Dagen starta med en herlig god varm dusj i lokalene til gjestehavna. Forholdene er akkurat som i et hus. Lokalet er i en flytebrygge og alle fasalitetene befinner seg under havoverflaten. Ellers så har eg grene mine modige tårer, neida. Men svetta då eg betalte for alle kartene eg trenger til Marseille. For en som har inntekt er ikke summen noe å snakke om, men for meg som lever på 166 kroner dagen, uten inntekt så, var det en stor sprekk i dagsbudsjettet.

Dag 51 Delfzijl

Lett og kle på seg når en står opp. Bare til å trekke på seg shortsen :) Var hos legen, for å sette den siste reisevaksinen. Legen var den skumleste mannen eg har sett på lenge. Krumbøyd rygg, bustet hår og noe skjev gange. Vi kommuniserte mye med tegnspråk, men sprøyta ble satt på rett plass og eg er fremdelse i live! Så ble det mye mosjon på meg etter legebesøket. Da skulle bensintanken fylles opp. Og her i landet er det ikke mangen plasser man finner bensinfylling nær sjøen. Så det blir å bære bensinen noen kilometer i kanner. Og eg måtte gå mer en 1 gang, 3 turer ble tilbakelagt.

Dag 52 Delfzijl til Assen - 28 nm

Dagen ble mye styrt av brovokterene. Har passert 15-20 lave broer som alle måtte åpnes. Brovokterene arbeider fra 08.00-12.00 så er det lunsj en time. Så er de på plass fra 13.00-17.00. En brovokter har gjerne ansvar for 2-3 broer. Og mange broer må sveives opp for hånd. Så sykler de til neste bro og sveiver igjen. En var sur for eg ikke hadde blåst i hornet mitt ved ankomst, eg beklaga men sa at nå hadde eg lært. Så ved neste bro så blåste eg i hornet for fulle lunger. Når så brovokteren omsider kom, var han gretten. Lurte på om eg trodde han kunne komma seg fortere frem om eg blåste i hornet……. Folk er forskjellige. Kom ikke så langt denne dagen, tok kveld 17.00 da gikk brovokteren hjem.

Dag 53 Assen til Meppel - 23 nm

Mange broer i går og enda flere i dag, opp imot 10-12 broer eller sluser i timen. Fint å se på brovokterene som svetter for min seilas. Mine dyrbare kart var nesten ikke nødvendige, man kan bort imot klare seg med et oversiktskart som dekker alle kanaler og vannveier i holland. Man lærer så lenge man lever. Men et godt kart er greit for å finne liggeplass for kvelden. Trodde eg i hvertfall. Dybden i kartet fortalte meg 150 cm, eg er 120 cm så det burde gå fint. Men ingen har sagt noe om at dybden enkelte steder ved kai ikke er mer enn 90-100 cm. Så det var bare til og ta fart og ploge seg frem til kai. I kveld stod eg så fast at fortøyningstau var fullstendig latterlig, men eg heiv en tamp i land for syns skyld. Litt senere på kvelden, kom en bonde. Han solgte ferske egg, sånt opplever man sjelden hjemme :)

Dag 54 Meppel til Deventer - 36 nm

Dagen startet med å komme seg løs fra den gjørmete bunnen. Måtte ha hjelp av folk fra land. Senere på dagen så gav motoren fra seg tre host, så stoppet den. Da seig eg inn til vannkanten og heiv et tau rundt en stein. Heldigvis viste det seg at det kun var og bytte tennplugger. Verre var det ikke, motoren startet på første draget. Så gikk eg inn på en ny kanal, som gav 4-5 km motstrøm eller 2-2,7 knop. Da ble farten på skuta kun 3-3,5 knop. Men eg har da god tid.

Dag 55 Deventer til Nijmegen - 49 nm

Ny dag med motstrøm i vente. Eg holdt alltid innersving i kanalene, der er strømmen mindre. Gikk eg 5-6 meter fra land, så holdt eg 2,5 til 3 knop. Men hvis eg lå 2-4 meter fra land så kunne eg logge opp i 4 knop til tider. BANG, plutselig så smalt det. Eg var i et lite ubevoktet øyeblikk noe for nære land. Da var det ikke nok vann under kjølen, eg gikk på grunn. Der var det ingen som hadde sett blaut gjørme. Bunnen bestod av stein. Men kjølen henger enda på, så det skal mer til for å bli kvitt den. Siste etappe av dagen gav meg medstrøm, herlig. Minste fart for å holde styring ble 6 knop.

Dag 56 Nijmegen til Venlo - 39 nm

Etter et fint forsøk på å fylle olje på bensintanken, så sølte eg en halv liter olje på dørken i cockpiten. Det ble litt av ett gris. Da var en god dæsj zalo og noen bøtter med vann en løsning. Det ble en herlig suppe til å bade føttene i. Det er flott og se hvordan de store båtene blir manøvrert i kanalene. De kommer som regel sidelengs inn i svingene og passere meg og andre lastebåter med få meters margin. Men med full kontroll. På kvelden kom eg midt inn i et kraftig tordenvær, med mye regn i etterkant. Så eg måtte finne frem seilerbekledningen igjen.

Dag 57 Venlo til Maastricht - 38 nm

Det er utrolig frodig langs kanalene. Mangen flott sandstrender med folk som bader og fisker. Og det er også mye dyr langs vannkanten, sauer, hester, kyr og småvilt. Noen få sluser ble passert i dag, de løfter båtene opp til nye høyder. Enkelte sluser går 10-12 meter opp. Da er det mye vann som skal fylles inn i kammeret. Og båtene må bruke motorkraft for og holde seg i posisjon, og det blir det sterke strømvirvler av. Men det går sjelden mer enn 5-6 minutter og fylle slusen med vann. De er da opp i 230 meter lange og 15 meter brede. Senere på dagen passerte en lastebåt meg så nære, ca 1 meter fra meg. Og eg lå 3 meter fra elvebredden. Då ble båten min sugd fast i propelldraget til lastebåten, så eg holdt samme fart som den, 8 knop. Eg kunne ikke styre meg ut, da hadde eg gått på land. Så eg satte motoren i revers og bakket meg vekk. Spennende men noe ekkelt.

Dag 58 Maastricht

Det er mye båter i havn her i Maastricht. Dette er den byen som ligger lengst sør i Holland, på grensen til Belgia. Eg ligger på utsiden av en større stålbåt. De har god tid og haster ikke av gårde. Eg ble invitert om bord på en kopp kaffe og en prat. Engelsken min får trent seg, det behøves. De gav meg mange fine tips for ferden min videre. De har gått samme ruta to ganger før. Så har de strømaggregat om bord, da får eg lade opp batteriene i mitt lille skip. Båten er ryddet og vasket, klar for nye tokter. Nå går ferden inn i Belgia og nedover i Frankrike, eg gleder meg som en unge på juleaften :)

Bilder fra strekningen kan du se her.