Valkyrien

Starten på kanalopplevelsen
Sted: Delfzijl, Nederland
Dato: 19.juni 2006

Dag 39 Korsør

Eg sov alt for lenge i dag, men ka har eg som haster eller venter. Hm.. ingenting! Påtide med litt opprydding i skipet, før seilas som eg håper blir i morgen. Da fant eg ut at eg ville sende enda noe utstyr til Kopervik, for og letta skuta med noen kilo. Senere på dagen kom Freddie, for å ordne vindroret. Etter 3 timer var vi ferdige. Da spaserte eg til en annen havn kor eg fant internettforbindelse. Prata litt på MSN og sjekka mail, verden er ikke stor.

Dag 40 Korsør til Spodsbjerg - 27 nm

Så klar for og sette seil, men nei. Tåka lå tykk som graut på havet. Fant frem en stooor tube med tålmodighet, smurte meg inn og venta til tåka letta. :) Selvfølgelig, når tåka forsvant så stilna vinden. Det ble motorgange deler av dagen, men solskinn og varme hjalp på humøret. Ville prøve vindroret, enda en skuffelse. Det er fortsatt ikke helt i orden, håper det er eg som gjør feil! Vel i havn fikk eg et morsomt syn. Tyskerne rigger seg opp med parabolantenner på kaien, nesten før de har fortøyd. Sikkert fotball VM de følger med på.

Dag 41 Spodsbjerg til Kiel - 43 nm

Dagen kom for å forlate Skandinavia for en stund. Da eg satte kursen syd mot Tyskland, fikk eg 2,5-3 knop motstrøm i over 4 timer. Kan si at det ikke gikk fort på frem. Men godværet med sol og varme holdt meg med godt selskap. Mer selskap ble det da eg nærmet meg Kiel. Trodde først det var regatta på gang i innløpet, men nei. Det var nok en helt vanlig lørdag. Eg talte over 100 seilbåter rundt meg. Da var det travelt med å holde utkikk. En herlig følelse, man kjenner at man lever. Gikk i land og stjal noe strøm, før eg la meg på svai i bukta ved slusene.

Dag 42 Kiel

Ska innrømma at eg våknet noen ganger på natten. Ikke for at eg var engstelig, men det bølga og vugga så mye at alt som ikke var stemplet fast ble slengt hit og dit. Tjora fast alle løse deler, og la meg til køys med herlig vugging som sovemedisin. På morgenen så gikk eg til kai for og finne informasjon om slusene. Det var som å lete etter den minste nåla i den største høystakken. Ingen eg traff prata engelsk. Heldigvis traff eg på en finne, han hjalp meg med kart og det eg trengte å vite for slusene og kanalen. La meg på svai på kvelden, det er mye finere på svai enn til kai!!! Mye trafikk i kveld også av båter i kanalen, vugge di vugg :)

Dag 43 Kiel til Rendsburg - 19 nm

Nok en herlig sommerdag, med opp i 33 grader. Eg letta anker og tok kurs mot slusene. Ganske spent på min livs første slusetur. Men opplevelsen ble mindre enn ventet. Kun meg alene i slusen, og heller ingen høydeforskjell. Så når eg hadde betalt åpnet de bare porten ut til kanalen. Lite avansert kart eg hadde for kanalen, men egentlig kan man seile der nesten i blinde, bortsett fra at man bør kunne se… Svære containerskip og cruiseskip passerte. Eg oppnådde 7,8 knop da en svær lastebåt kom bak meg. Den presset så mye vann foran seg at min fart økte. Da den passerte meg, stod min båt nesten stille. Da trakk propellene til lastebåten nesten alt vannet mot seg og eg følgte med i suget. Spennende opplevelse. Kunne nesten ta i skutesiden på lastebåten.

Dag 44 Rendsburg til Brünsbuttel - 36 nm

Temperaturen var over 25 grader da eg stod opp. Senere på dagen kom termometeret opp i 35 grader, det er sommer folkens :) Rolig dag i kanalen, med fart på 4-4,3 knop. Lite skipstrafikk i dag, men eg nøyt stillheten med fuglekvitter og fiskevak. Klappet til kai like ved slusene. På kvelden kom eg i prat med en hjelpsom hollender. Han anbefalte meg kanalene til Nederland, istedenfor å gå ut i Nordsjøen. Det er mye strøm og store tidevannsforskjeller der. Mye slit for en som seiler alene.

Dag 45 Brünsbuttel til Otterndorf - 11 nm

Bestemte meg for å ikke gå ut i Nordsjøen. Så eg handla kart for kanalveiene mot Nederland. Nå må eg se på klokken før eg kaster loss. Ute i kanalen har man 3,7 meter i tidevannsforskjell og strømmer på opp i 11 knop. Best og ha strømmene med seg kan man si. Adrenalinet pumpet godt da eg surfet mot målet for dagen. Innløpet til havna var grunt, 1,1 meter da eg pløyde meg inn. Båten stikker 1,2 meter. Med mye gass på motoren kom eg omsider til kai. Og da det var fjære, var innløpet tørt og båten hadde kun 40 cm vann under seg. Kan si kjølen stod plantet godt i gjørma, noen båter stod skikkelig på skakke.

Dag 46 Otterndorf til Bremerhaven - 30 nm

Stod opp tidlig, masta skulle legges ned før eg kunne entre den lave tunnelinngangen til slusen. Eg fikk god hjelp av noen hollendere med masta. Fikk beskjed om å komme til slusen klokken 12.00. Men da stod båten enda god fast i gjørma, så eg ventet i 45 minutter. Da hadde eg 100-110 cm vann under båten. Så det var bare og gi plenty med gass og ploge seg frem til sluseinngangen. Vel inne i en rolig kanal var det bare til og roe kropp og sjel fullstendig ned. Her er ingen navigering eller skjær. Bare til å følge ”veien” mot neste havn. Sauer og kyr stod i vannkanten og beitet, eg prata med de fleste.

Dag 47 Bremerhaven til Oldenburg - 38 nm

Det første eg gjorde denne morgenen, var å gå inn i slusen som var stengt i går kveld. Den brakte meg ut i havet igjen, til Bremerhaven. Der la eg meg til kai for å vente på at det skulle bli fjære. Da det var 5 timer til flo, satte eg kurs mot Oldensburg. Og fikk herlige strømmer aktenifra som ga båten en fart på 5-7 knop, med minimalt med gass på motoren. Kom litt for sent inn til Oldensburg og en lav bro. La meg til kai ved siden av broen. Men da brygga og fortøyningene stod under vann, kom brovokteren og spurte om eg ville igjennom. Han hevet så broen for meg. Så bar det inn i en sluse som hevet meg ca. 5 meter over havoverflaten.

Dag 48 Oldenburg til Dörpen - 41 nm

Vakna rolig opp, men ble raskt noe hurtige handlinger. Eg lå på en ulovlig plass. TUUT, TUUT, en lang kanalbåt skulle ligge der eg låg. På raske 30 sekunder kom eg meg i klær, starta motoren, kasta loss og kom meg vekk! Videre i kanalene ble eg forbirodd, av jenter i raske robåter. De holdt opp i 10 knop. Kan sei de flirte og lo av meg da!! Senere prøvde eg meg på noen snarveier, men da eg ploga 30 cm gjørme gav eg opp. Snudde og tok den planlagte ruta. Fortøyde ulovlig i kveld også, det er i hvert fall gratis.

Dag 49 Dörpen til Delfzijl - 42 nm

Eg måtte tidlig opp, skulle ut av kanalen og ut til tidevannet. Så eg følgte tidevannet ut mot havet og surfet av gårde i en fart på mellom 5-8 knop. Ankom Emden akkurat da tidevannet snudde mot meg igjen. Her lå eg til kai og nøyt Nelly som kasta varme over meg. Så etter noen late timer, satte eg kurs utover igjen, klar til og forlate Tyskland og anløpe Nederland. Eg ankom Delfzijl med tidevannet etter meg. På kvelden unna eg meg et aldri så lite restaurant besøk. Føler at eg er kommet et stykke på veg nå, livet er herlig :)

Bilder fra strekningen kan du se her.