Valkyrien

Et farvel til Norge
Sted: Strømstad, Sverige
Dato: 20.mai 2006

Dag 13 Risør

Nok en dag der eg sov til eg våknet av meg selv, herlig. Men det blir nok helst litt for mye søvn, er jo ikke bra det heller. Rart og være turist i en by som man har bodd i. Kjente fjes hvor enn man snur seg. Det meste er som fra før. Møtte på Gunne i bakeriutsalget. Fikk påsmurt mat kaffi og kaker. Det var snilt, eg blei glad. Det berga dagen. Siden eg allerede hadde brukt mer en dagsbudsjettet på nye solbriller. De kostet 179 kroner.

Fikk watermakeren i dag, så nå kan eg være selvforsynt med ferskvann på havstrekkene. Sol i fra klar himmel og 20 grader varmt. Satt i båten og kosa meg. Møtte Helge, min gamle sjef og læremester i bakerfaget. Han gav men enda mer mat:). Litt rydding i medisiner var på programmet. Greit å vite hva man har.

Dag 14 Risør

Etter en god frokost med påsmurt mat fra bakeriet, kom eg meg ut i det herlige solskinnet. Spaserte i Heiene oppfor byen. Deilig og høre på stillheten og fuglekvitter. Møtte på kjentfolk, hyggelig med en prat. Mange synes det er spesielt å dra på tur i en så liten båt. Besøk av gamle venner på kvelden. Ble spandert på en kuleis, mmmm. Mye godt sosialt liv om dagene, tiden flyr.

Dag 15 Risør

Mottoet mitt er smil og vær glad. I dag våknet eg ikkje så blid. Drømmer mye om nettene, da er eg utslitt når eg våkner. Ble en morgenstund med sirup i svingene. Har utført mye småting i båten, festet livflåten på ruffen, lempet ut enda mer tullete tunge ting (ttt). Et begrep om bord over unødvendige plasskrevende gjenstander. Klippet håret i dag, deilig med kort frisyre.

Invitert på middag av gamle sjefen. Der fikk eg meg en herlig etterlengtet dusj. Og snek med meg en pose skittentøy. Herlig middag med dessert. Kosa meg med gløgg:). Kaldt om bord i kveld, bare 8 grader. Nesten som telt, bare helt annerledes.

Dag 16 Risør

Eg ordnet med noen småting om bord, før eg tok turen ut av min flytende bolig. Spaserte opp til bakeriet, møtte på Helge. Fikk en demonstrasjon av nye maskiner. Besøkte en kollega fra da eg arbeidet her. Og et lite besøk i bakeributikken rett før stengetid var lønnsomt. Da fikk eg påsmurt mat og kaker. Tok en spasertur for å besøke en bekjent. Tok da en tursti langs sjøen, fin natur. Muligens blir det Oslotur på selveste nasjonaldagen.

Dag 17 Risør og Oslo

Eg vakna 06.00 av min egen revelje. Smurte matpakke og stod klar i gatene til morgenposisjonen kom klokken 07.00. Med både musikkorps, speidere og tog. Fin start på en nokså ellers grå og reintrist dag. Ble intervjuet av Radio 102 på direkten, så bar det rett om bord i bussen til Oslo.

Allerede 12.00 ankom eg tigerstaden. Et mylder av folk i gatene, flott antrukket i bunader og stas. Møtte Ragnhild med venner, vi gikk opp til slottet og fikk blant folkehavet vinke til Kongefamilien på Slottsbalkongen. Senere ble det kaffi, kaker og kortspill. Eg var eneste gutt blant 7 jenter i et bursdagsselskap på pikenes hjem, god mat, brettspill og mye lått og løye:). Det ble en koselig feiring av vår nasjonaldag.

Dag 18 Oslo og Risør

Sov godt i gangen på en herlig seng hos venner av Ragnhild. Før frokost ble det litt handling av matvarer og en liten spasertur. Siden jentene studerer, tok eg oppvasken mens de leste iherdig i sine bøker. Det ble tid til backgammon mot Ragnhild imellom leseøktene. Men eg tapte 4 av 5 spill! Så da tok eg bussen mot Risør igjen. Vel fremme i båten 17.00 Kaldt og vått. Har gjort skuta sjøklar til seiling i morgen. Håper på fin bør mot Larvik. Blir godt å kjenne vinden i håret, (les: mellom vikene)

Dag 19 Risør til Stavern - 33 nm

Våkna endelig til den dagen da ferden skulle videre. Henta en pakke i bakeriet med nye t-shirts sendt fra Kopervik. Fylte opp vanntanken, og satte seil mot øst. Vinden kom litt fra alle kanter, og det samme gjorde den krappe sjøen. Det ble mye humpe tittan på ferden mot Stavern. Det meldtes om spredte byger i dag, eg traff kun på en byge, men den varte fra morgen til kveld. Det regna så iherdig tett at eg ikke kunne se snev av land. Hadde med en fugl som passasjer et lite stykke. Herlig å komme seg i land når alt var vått og kaldt. Det meste kan bli bedre enn hva denne dagen gav!

Dag 20 Stavern til Strømstad - 40 nm

En smule trøtt da eg våknet. Det ble en sløv morgen. Mye fuktighet i båten, gleder meg til varmere vær. Klar for å forlate moderlandet med kurs for Sverige. Satte eg seil og fikk en flott bør fra første time. Herlig vind fra flott retning med mye sol underveis. Eg hadde mellom 5 og 7 knop fart hele dagen.

Oslofjorden passertes raskt i god fart men noe sjø. Båten rulla estetisk fra bølgetopp til bølgetopp. Smilte fra øre til øre hele dagen, slike dager gir gode minner. Det meste finnes om bord nå, da noe er der hvor det ikke skal være. En boks salt og noe ris befinner seg nær sagt overalt:). Husk å stemple ALT før seilene heises.

Bilder fra strekningen kan du se her.