Valkyrien

Sted: Risør
Dato: 12.mai 2006

Avreise til Skudeneshavn - 12 nm

Dagen før min start på mitt livs store prosjekt og drøm var kommet. Timene før avreise var enormt hektiske. Mye arbeid med og stue bort utstyr gjenstod. Og seilene var ikke kommet på sin rette plass. 4 timer før avgang, så båten totalt bombet ut, og traverene til storseilet passet ikke. Jeg fikk god hjelp av Harald Bårdsen til og tilpasse traverene med fil. Mamma hjalp til med rydding og vasking inne i båten. Eg sjøl var allerede før klokken 12.00 fullstendig utslitt, men klar for og komme meg av gårde.

Eg blei fulgt ut til gjestebrygga i Kopervik av Arne Vikingstad og TV Haugaland. På Gjestebrygga var der opp mot 50 til 60 personer møtt opp. Veldig smigrende å se så mange som ville ta farvel. Eg fikk da se hvor mange som står rundt meg, av gode venner og familie. Radio og TV var til stede og lagde reportasjer. Klokken 14.00 skulle eg kaste loss, men den ble nærmere 14.30 før avgang.

Storseilet ble revet før avgang, der var mye vind ute på sjøen. Eg seila fra bryggen. Men det burde eg sikkert ikke gjort. Vinden kom rett inn vågen, og eg brukte nok litt lite forseil. Fikk problemer med å ta høyde og fikk ikke til og slå. Det tok sin tid, men til slutt var eg ute i Karmsundet. Flere båter fulgte meg på min start. Vinden lå på 17 – 18 ms og over 20 i vindkastene. Eg fikk mye vann over dekk, men båten holdt seg fint i sjøen. Det ble noe kryssing sørover, vinden kom fra sør øst. Det ble en del vugging og bevegelse, men sånt er det på sjøen.

Før eg kasta loss, hadde eg bestemt meg for å dra til Skudeneshavn. Eg trengte enda noen dager på meg til å gjøre båten seilklar for den store turen. Eg ankom havnen 19.30. Første etappe var over, og turen var for min del startet. Herlig, etter 4 år med planlegging.

Dag 2 – 6 Skudeneshavn

Første natta i båten på tur, ble litt urolig. Våknet flere ganger, trodde eg var ute på de syv hav. Fikk ryddet ut mye utstyr de første dagene, måtte få ut noe vekt fra båten. Alle ting som egentlig bare er kjekt og ha, men ikke nødvendig ble kastet på land. Fikk mye besøk av venner og familie. Kjekt og kunne bruke litt tid på og ta farvel. Lenge til eg ser de igjen.

Båten tok inn vann

Den tredje dagen i havn, skulle egentlig være den siste før eg reiste videre på min ferd. Men midt på dagen etter en handletur. Så oppdager eg at båten ligger dypere i vannet enn den gjorde tidligere. Da skjønte eg at noe måtte være galt. Da eg kom inn i båten var det vann på dørken, båten tok inn vann fra en eller annen plass.

Eg fikk sjekka alle ventiler gjennom skroget, de var tette og fine. Samtlige er jo nye. Så tok eg ut seil fra stuerommet under cockpit, da så eg feilen. Slangene på selvlensingen for vann ut av cockpiten var lekk. De var jo også nye, hm…... Men uten stengeventiler på de to utløpene, så måtte eg øse ut vann og ringe etter kranbil.Så da eg skulle skaffe deler for og reparere skaden, hos Skude Verft så tilbydde de og heise båten på land med krane. Eg takka ja, selvfølgelig.

2 timer etter at lekkasjen var oppdaget, var båten allerede på land. De hadde ikke alle delene på lager, så eg måtte setta båten på sjøen igjen, fremdeles med lekkasje. Natta ble lang, med ausing av vann hver time. Lekkasjen ble verre og verre. Klokken 08.00 neste dag fikk eg båten på land igjen, da fikk eg montert sluseventiler og nye slanger. Båten ble satt på sjøen, god som ny klokken 15.00. Godt at dette skjedde her og ikke ute på det åpne hav.

Eg ble liggende i Skudeneshavn noen dager til, siden det blåste godt fra sør sør øst. Akkurat fra den retningen eg ville seile. Så den sjette dagen fikk eg bedre meldinger for neste dag. Da ble det farvel for siste gang på ei stund med venner og famile.

Dag 7 Mot Egersund - 65 nm

Starta dagen tidlig, med god frokost. Gjorde båten sjøklar og satte seil med kursen mot sør. Fin vindretning de første timene. Holdt 5 knop fart, som er bra fremdrift. Prøvde vindroret, men fikk det ikke til å styre båten riktig. Båten skjenet 50 grader fra side til side. Eg prøvde flere ganger, men uten godt resultat.

Ut på dagen dreide vinden mer imot, og eg skulle også dreie mer mot øst. Så da møttes vinden rett i mot meg. Det ble dårlig kurs mot Egersund. Seilet lenger og lenger ut i havet. Klokken 19.00 fikk eg lyst på middag. Men i mye vind og noe sjø, så kunne det bli litt vanskelig, uten noe form for selvstyring. Det var da eg fikk vindroret til å holde båten på kurs. Så det ble varm og god middag i magen på en sulten kaptein.

Dagen ble til kveld å eg var 20 nautiske mil utenfor Egersund, langt ute i havet. Prøvde å krysse meg inn mot land. Men vind og strøm førte meg mer mot nord vest, mot samme retning eg kom ifra. Så da ble det motorgange inn til Egersund. Navigerte meg i mørket inn i havn. Deilig å legge seg etter en lang økt ved roret. Distansen ble på ca 65 nm. Og eg brukte 18 timer på den distansen. Det blir 3,6 knop i snitt.

Dag 8 Egersund

Eg våknet seint denne dagen. Godt uthvilt etter etappen dagen i forveien. Herlig og våkne til full sommer og sol. Brukte dagen til å smårydde i sakene i båten. Ville prøve på og få mer av vekten frem i båten. Litt baktung. Står noe vann i cockpiten når eg seiler. Lagde både bibliotek og klesrom denne dagen. Det vil si en bag til hvert.

Litt rart å vær på tur. Har ikke gått opp for meg helt at eg er seiler på heltid. Føler det som om eg er på ferietur. Klarer ikke helt enda å la roen falle inn i dagens rytme. Har ordnet kartprogrammet slik at eg nå kan bruke det opp mot GPS antenna. Da fungerer PC en som kartmaskin. I tillegg har eg papirkart. Tok tidlig kveld, for å våkne til en ny dag utkvilt og opplagd.

Dag 9 Til Korshavn - 45 nm

Etter en god frokost starta eg motoren for og komme meg ut på havet. Der møtte jeg på fin seilevind fra god retning som brakte meg noen fine mil i rett retning. Men klokken 10.00 uteble vinden fullstendig. Da ble det motorgange igjen. Ved Lista fikk eg en plastpose i propellen. Men fikk den lett ut igjen.

Trengte etter hvert påfyll på bensintanken, og satte kurs, mot Korshavn. Der har de butikk og bensinpumpe. Klokken 18.00 fortøyde eg til kai, og da stengte de dørene på butikken. Men de åpnet igjen for meg. Dyr bensin, 13kroner og 16 øre per liter. Gikk et lite stykke mot Lindesnes og fant ei lun litas bukt til å ligge på svai i. Herlig og slippe ut ankeret. Da følte eg meg virkelig på tur. Blikkstille og fin stemning.

Dag 10 Til Blindleia nær Lillesand - 50 nm

Stod opp klokken 06.00 for og kunne bruke dagen godt. Sola var kommet seg opp og varmet godt allerede. Grua meg litt til å trekke opp 50 meter med kjetting, men det gikk forbausende bra. Var da klar til avgang klokken 07.00 Fullstendig havblikk rundt Lindesnes. Jernhesten fikk nok en dag med gange. Men så plutselig skjedde noe helt uventet. Det kom et vindpust i nakken på meg og enda mer kom etter. Motoren ble stanset og seilene ble heist. Det vil si genoaen ble rullet ut. Går alltid med storseilet heist. Eg holdt 5-5,5 knop i en herlige vind å et nydelig vær. Solen steikte fra skyfri himmel.

Ute på havet var der horder av småbåter. Overfylt av galne tyskere. Minst 6 mann i hver båt, noen med 2 stenger hver. Og alle står i båten. Minst 30 båter i nær omkrets. Et artig men velkjent syn på dette strekket. Lurer på om de får fisk. Sikker på at alle får vase i hverandre sine snører. Hvem vet?

Suste forbi Flekkerøya, utenfor Kristiansand, med kurs for blindleia. Det er en led inne i skjærgården, idyllisk som bare det. Overfylt av lekre hytter. Mange har sin egen øy, med gressplenen helt ned til sjøkanten. Et lite paradis på jord. Mot slutten av leden, nær Lillesand. Fant eg meg en fin bukt, passende for å ligge på svai. Eg slapp ut ankeret, og lot det feste taket. Roen senket seg over meg å eg spiste middag. Gjorde skipsekken klar for neste dag, og fant roen i køyen.

Dag 11 til Lyngør - 36 nm

Eg sov så godt at eg ikke ville stå opp da klokken ringte. Eg son en time ekstra til 07.00 Egentlig så har eg jo ikke noe hast. Har lagt meg til vane med en god og rolig frokost hver morgen. Så leser eg en setning for dagen, en artig unyttig setning i en dagbok som eg har fått med på turen. Og så en tekst for dagen i fra en annen bok. Da kan eg bruke resten av dagen på og fundere på de to tekstene, filosofere over det eg har lest.

Dagen var like fin om ikke finere enn de andre eg har hatt til nå. Det var godt og varmt, selv ute på havet. Opp mot 25 grader. En ting var negativ, der fantes overhode ikke et vindpust. Men eg glemte fort det negative da eg tenkte på kor ille det egentlig kunne vært. Muligheten for regn, vind og guffent vær er jo til stede i mai her til lands.

Stod til rors i shorts og slikket sol, som traff den ellers så vinterbleke kroppen min. Herlig følelse og kjenne at solen holder kroppen varm. Eg glemte ut tid og sted, bare nøt tilværelsen og eksisterte. Tror ikke eg tenkte på noe som helst. Eneste tanken som streifet meg, var at det kunne vært fint og hatt med et mannskap som eg kunne dele de fine stundene med. Men eg har det som plommen i egget.

Klokken 15.00 var eg sør av Tromøy, som ligger utenfor Arendal. Da kom der litt vind som gjorde nok ut av seg til at eg kunne stoppe motoren og sette seil. Fin seilvind helt til havn i Lyngør. Her la eg til kai hos Doyle Lyngør Seilmakerverksted, som har sydd seilene mine. Fikk orden på regulatoren som styrer ladningen til batteriene fra solcelle og vindgenerator. Har ikke mottatt ladning siden Skudeneshavn. Men alt ble ordnet den kvelden.

Dag 12 til Risør - 8 nm

Sov til eg våknet av meg selv. Det ble en treg morgen, var litt sløv. Men etter en kald dusj på kaien, våknet eg mer til. Før eg gikk i land, ble eg ringt av Seilmagasinet. De hadde fått telefon av Frederik Brodersen fra Seilmakerverkstedet i Lyngør. Han hadde fortalt at nå lå der en liten seilebåt utenfor hos dem, som var på langtur. De vil lage en reportasje i bladet.

Eg gikk opp trappene til Seilloftet. Der møtte meg en herlig atmosfære og flott miljø. Et seilloft med sjarm og trivsel. Der arbeidet 4 personer, som alle satt med hvert sitt arbeid. De var utrolig koselige å snakke med. Eg ble invitert med på lunsjen deres, og vi hadde en hyggelig stund sammen. Kjøpte meg et belte og fikk både kart og krus. Som en liten juleaften for meg!

Frederik ble med ut i båten og tok noen bilder både til kai og mens eg seila litt i havnen. Klokken 15.30 satte eg kurs mot Risør. Kun en kort etappe på bare 8 nm. God vind førte meg raskt mot målet. Med kun storseilet oppe, siden genoaen ikke ville stå skikkelig i skyggen av storseilet. Holdt god fart, og nådde rekordfart på båten. I surfen av en god bølge på et par meter i høyde kom eg opp i 8,6 knop og det målt med GPS. Utrolig følelse. Det gir kick!

Fylte bensin og vann og spylt vekk noe salt av båten. La meg til kai helt inne vet torget. Litt overskyet vær på ettermiddagen, men opphold. Det var regatta denne kvelden som eg stod og kikket på. Fin underholdning, gøy å se andre seile. Her blir det noen dager med landligge. Eg tok læretiden som baker her, så eg bodde her i litt over to år. Så nå kan eg besøke gamle venner og bekjente.

Bilder fra strekningen kan du se her.