Valkyrien

Kanariøyene del 1
Sted: Morro Jable, Fuerteventura
Dato: 1.november 2006

Dag 164 - 166 Graciosa

Denne øya ligger nordvest for Lanzarote. Hele landskapet er formet av lava og ser ut som en ørken. Alle veiene på øya er av sand, og det finnes få biler. Det er 800 fastboende som lever et rolig og behagelig liv. Man får skikkelig ro i kropp og sinn når man oppholder seg her. Hovedgaten inneholder det man behøver av butikker. Slakter, baker, apotek, matbutikk, jernvarebutikk, kirke og politi er noe av det man finner. En rekke spisesteder er lokalisert nede i havna. Bolighusene er av mur og man føler man er i Kardemommeby.

En dag leide eg sykkel for å utforske øya. Vegene var veldig humpete siden de kun er av hardpakket sand. Det var likevel ingen problemer med å komme seg frem. I kokende varme tråkket eg det mine hårete ben kunne klare. Opp langs fjellsidene og ned til havet. Vegene varierer etter terrenget og gav til tider frydefulle utsikter. En plass satte eg sykkelen fra meg, og trasket opp en bratt fjellskrent. På toppen av det 160 meter høye fjellet fikk eg en formidabel utsikt.

Etter denne strabasen trengte eg å kjøle ned min varme kropp. En flott sandstrand gjorde badingen utmerket. Sanden var hvit, dyp og løs, nesten som 20 cm med løssnø en kald vinterdag, bare helt annerledes :). Vidar var ikke helt i form under oppholdet, så han tilbrakte dagene ombord for å bli frisk. Flytebryggeanlegget i havnen har plass til mange gjestbåter og var en sikker og god havn. Havneavgiften for hele vårt opphold ble kun på 4, 5 euro.

Dag 167 - 178 Lanzarote - 37 nm

Seilasen til neste øy var flott. Den siste timen mot havna Puerto Calero holdt vi 7,3 knop i snitt på en formidabel slør. Havna i Puerto Calero er en super moderne gjestehavn. Det glinser i stål, palmene svaier flott på promenaden og man har alle fasiliteter og mer til. Minst 20 spisesteder, lege, post, supermarked, vaskeri, klesbutikker og parfymeri er noe av det store utvalget som ligger inne på marinaen. Prisen for vår båt ble 11 euro per natt, inkludert strøm, vann, dusj og internett. Det er ikke annet enn marinaen her, og man må gå 5 km for å komme til nærmeste by.

Vidar var hos legen for å finne ut hva som er galt med hans helse. Etter mange tester og røntgen på sykehuset kunne de bekrefte at han hadde en form for lungebetennelse. Han startet på en antibiotikakur, som forhåpentligvis vil gjøre ham frisk. De neste dagene holdt han seg mest mulig i ro, for å la immunforsvaret kjempe mot bassiluskene.

Eg suste rundt på øya i to dager på en scooter. Vegene er flotte, med motorveger på kryss og tvers. Eg besøkte en kaktuspark, var på guidet tur inn i en tunnel dannet av lava og kjørte på guidet busstur i en nasjonalpark i områder med krater og lava. Vidar var heldig, han fikk oppleve de samme attraksjonene sammen med noen venner av oss, et seilerpar fra Australia, som leide bil en dag. En morgen tok eg en ferje til Gran Canaria. Der besøkte eg min halvbror og hele hans familie i Playa del Ingles. Vi hadde noen artige dager i sammen.

Dag 179 - 187 Fuerteventura - 77 nm

Puerto Castillo ble den første havna vi besøkte på denne øya. Havna var dyr, hadde få gjesteplasser og den var ikke tilegnet gjester. Vi betalte 15 euro per natt. Vi tok en lokalbuss til hovedbyen på øya, Puerto Del Rosario. Etter et besøk hos turistinformasjonen ble vi informert om at det eneste å se her var et stort kjøpesenter. Gatene i byen var helt greie, med småkneiper og butikker.

En herlig seilas brakte oss videre sørover langs øya. Det er herlig å seile langs kysten og se på den spektakulære naturen. Høye fjell stiger rett opp av havet, med fascinerende former. Vi fant en flytebrygge i Morro Jable, som vi fortøyde oss til. Her lå det flere andre seilere. Det ble et lystig lag på bryggene, med sosiale stunder ombord i de ulike båtene. Sentrum i Morro Jable er todelt, med en gammel bydel hvor man treffer på de lokale folkene. Samt en nyere bydel, bygd opp kun for turister. Byen byr på en super badestrand, som er flere kilometer lang. Lunken badetemperatur og løs sand mellom tærne lokket meg lett til å sløve en dag der i den steikende sola.

Vidar leide bil på øya. Han måtte tilbake til Lanzarote for å ta en test på om han er blitt frisk. Vi benyttet anledningen med bilen til å se oss rundt på denne lavaskapte øya. Underlig landskap, med lite vegetasjon. Helt nord på øya strekker stranda og sanden seg langt opp på land. Det blir som en liten ørken.

En mørk natt blåste det godt i havna. Flere båteiere var på vakt i flere timer. Flytebryggen vridde seg som et åttetall, og ble revet i stykker på flere steder. Men det skjedde ingen skade på båtene.

Bilder fra strekningen kan du se her.